Andai mahu mereput, biarlah seperti mereputnya kayu yang memberikan baja kepada tanah. -farhahza'ba-

Pemula Bicara.

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI.

Segala puji bagi ALLAH TUHAN sekalian alam; Maha pemurah lagi Maha penyanyang, Yang menguasai hari pembalasan!
Hanya padaMUlah tempat kami sembah; Dan padaMUlah tempat kami memohon pertolongan
. Tunjukilah kami jalan yang lurus; jalan orang2 yang Kau redai. Serta jalan orang2 yang Kau beri nikmat; Bukan jalan mereka yang Kau murkai dan bukan pula jalan mereka yang sesat.

Amen..

Wednesday, January 22

gadis yang bernama Alimah

ada sebuah cerita tentang gadis alim bernama Alimah yang baru berkahwin.

*flash back*

sepuluh tahun yang lepas si gadis sukakan si jejaka alim bernama Halimunan. rupa-rupanya, hati yang si gadis pendam tidak bertepuk sebelah tangan, Halimunan juga mempunyai hati terhadap Alimah. mereka saling suka menyukai. mereka bercinta dan berhubung melalui orang tengah. segalanya melalui orang tengah selama hampir tujuh tahun.

selama tujuh tahun hubungan meraka, pernah si Alimah bertanyakan pada si Halimunan tentang hala hubungan mereka. malangnya, jawapan Halimunan tidak seperti yang di impikan Alimah. Halimunan hanya menjawab,

"jika kamu menjumpai jejaka yang lebih baik daripada saya, maka pilihlah jejaka itu".

sungguh bukan itu yang Alimah mahukan, Alimah mahukan jawapan yang menyenangkan hatinya. dia mahukan Halimunan menjadi separuh daripada hidupnya dan membina keluarga bersamanya. bukankah hubungan yang dijaga selama ini untuk kearah itu?. selama tujuh tahun Alimah menunggu Halimunan, nampaknya penantian dan masanya terbazir begitu sahaja. jawapan Halimunan langsung tidak menggambarkan kematangannya yang seolah-olah tidak memikirkan kesakitan penantian Alimah selama tujuh tahun. Halimunan mungkin tidak mahu Alimah menjadi isterinya.

apakah selama ini Alimah hanya bermain dengan perasaan, ataukah Halimunan yang permainkan perasaan Alimah. dijadikan seperti sebagai pemain tambahan yang diambil bila perlu?.

Alimah si gadis alim yang sudah bertambah usianya dua puluh lima tahun. lalu dengan berkat kesabaran dan doanya, Tuhan hantarkan jejaka bijak yang bernama Alim kepada Alimah. Alim melamar Alimah dengan cara terhormat, tidak perlu orang tengah tetapi terus kepada ayah dan ibu Alimah. Akhirnya Alimah berkahwin dengan Alim.

*back to real*

sebenarnya, Halimunan mempunyai gadis lain yang juga menyukainya. hubungan Halimunan dengan gadis lain itu juga menggunakan orang tengah. masih di takuk lama. Halimunan tetap masih menjadi halimunan.

TAMAT.


semoga Halimunan tidak terus menjadi halimunan pada gadis-gadis alim.



No comments:

Post a Comment

ujar saja jika perlu.