Andai mahu mereput, biarlah seperti mereputnya kayu yang memberikan baja kepada tanah. -farhahza'ba-

Pemula Bicara.

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI.

Segala puji bagi ALLAH TUHAN sekalian alam; Maha pemurah lagi Maha penyanyang, Yang menguasai hari pembalasan!
Hanya padaMUlah tempat kami sembah; Dan padaMUlah tempat kami memohon pertolongan
. Tunjukilah kami jalan yang lurus; jalan orang2 yang Kau redai. Serta jalan orang2 yang Kau beri nikmat; Bukan jalan mereka yang Kau murkai dan bukan pula jalan mereka yang sesat.

Amen..

Friday, January 31

Tuhan menjawab cinta perempuan.

oh ya, dua tahun lepas aku pernah tulis puisi bertajuk 'cinta perempuan'.

puisi ini aku tuliskan tentang perempuan cantik yang indah akhlaknya. Aku cuma empati dalam diri perempuan ini yang sudah bertunang dengan pilihan keluarganya selepas beristikharah bersama Tuhan di setiap tiga per empat malam. Namun, seminggu sebelum tarikh perkahwinannya jejaka pilihan keluarga tidak mahu meneruskan ikatan mereka. Lalu berakhirlah pertunangan. Tiadalah perkahwinan.

Aku tahu dia perempuan kuat, yang aku dapat rasakan betapa pahitnya ujian ini untuk dia. Menghadapi malu pada orang sekeliling bukan mudah bagi aku.

Dan akhirnya, benarlah aku katakan 'tunggulah' di akhir puisi aku. Sebab perempuan cantik yang indah akhlaknya itu berkahwin dengan jejaka mulia yang pernah hatinya tersimpan sewaktu dulu, Tuhan telah menjawab cintanya.

*senyum*

No comments:

Post a Comment

ujar saja jika perlu.