Andai mahu mereput, biarlah seperti mereputnya kayu yang memberikan baja kepada tanah. -farhahza'ba-

Pemula Bicara.

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI.

Segala puji bagi ALLAH TUHAN sekalian alam; Maha pemurah lagi Maha penyanyang, Yang menguasai hari pembalasan!
Hanya padaMUlah tempat kami sembah; Dan padaMUlah tempat kami memohon pertolongan
. Tunjukilah kami jalan yang lurus; jalan orang2 yang Kau redai. Serta jalan orang2 yang Kau beri nikmat; Bukan jalan mereka yang Kau murkai dan bukan pula jalan mereka yang sesat.

Amen..

Sunday, March 20

Manusia yang tidur.

Manusia itu bila berjaga semua diinginkanya, bekerja, bercinta, beribadah dan berfikir kerana masih lagi punyai jasad. Namun bila saja kelelahan tiba, mungkin menjadi bahagia atau derita yang dirasa. Tapi masih lagi sanggup terjun dalam keinginannya menjalankan tanggungjawab insan. Menggali hingga ke dasar laut dan mendalamkan kehidupannya.

Sedangkan masih ada lagi manusia yang memejamkan mata membiarkan dirinya bergelap dalam dunia istimewanya mimpi. Memekakkan telinga terhadap dunia yang aktif dan menenggelamkan diri dalam lautan yang asing di setiap detik malam atau siang. Dan yang sebahagiannya masih terapung-apung beristirehat membiarkan sekeliling tanpa perasaan mahupun campur tangan.

Dua sifat manusia yang masih lagi dapat dilihat dikala ku bersendirian jaga. Tidur bukanlah berehat semata-mata bukan juga untuk melakukan apa-apa hal yang kosong. Tapi bukankah manusia itu tidur untuk tidak menyaksikan hal-hal yang gila, jenaka, mengerikan, masalah, dan pergolakkan?

Jika manusia masih lagi merasakan mimpi itu paling indah maka teruskan saja memejam mata dan memekakkan telinga menutup pintu dalam gelap. Maka tidurlah dengan posisi ego yang condong menjelajah hal-hal dalam mimpi.

Yang telah terjaga dan mengosok-gosokkan mata teruskan saja membuka pintu membiar cahaya silau menyergah diri. Jangan sampai manusia itu terbangun hanya pada saat maut menjemput lalu terbiar lemas dalam sia-sia. Pilihan hidup itu memang selalu wujud ketidakpastian, gentar dan rasa takut pada hidup seseorang manusia, barangkali hilangnya ketetapan dan luruhnya keutuhan menyebabkan manusia memilih untuk tidur sebagai ilham negatif.

Usahlah membiar derau bumi, petir yang berkilat silau atau hiruk-pikuk dunia dengan hanya melenakan diri diatas katil yang empuk dengan merasa tiada perkaitan dengan suara-suara dan rupa-rupa suci yang terbangun. Bangkitlah membuka dinding kelopak matamu manusia lalu mencuci rupamu.

Copyright © 2011-2012 farhahZaba


untuk diriku sendiri sebagai peringatan lalu menulis untuk mereka yang tidur dan juga yang terjaga.


No comments:

Post a Comment

ujar saja jika perlu.