Andai mahu mereput, biarlah seperti mereputnya kayu yang memberikan baja kepada tanah. -farhahza'ba-

Pemula Bicara.

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI.

Segala puji bagi ALLAH TUHAN sekalian alam; Maha pemurah lagi Maha penyanyang, Yang menguasai hari pembalasan!
Hanya padaMUlah tempat kami sembah; Dan padaMUlah tempat kami memohon pertolongan
. Tunjukilah kami jalan yang lurus; jalan orang2 yang Kau redai. Serta jalan orang2 yang Kau beri nikmat; Bukan jalan mereka yang Kau murkai dan bukan pula jalan mereka yang sesat.

Amen..

Tuesday, February 1

Perhatian!! penting untuk semua pasangan.

Assalamualaikum.w.b.t

Kehadapan semua 'couple2' yang halal mahupun yang haram. Maaf kalau bahasa saya ni agak kasar ye. Yang halal tu kalau yang dah bernikah, Yang haram tu kalau yang belum bernikah lah ye. Yang kata halal dan haram ni bukan saya tapi Allah yang kata. Jadi kalau nak marah jangan marah saya, kalau rasa hebat marahlah Allah. Sebab Allah yang buat peraturan ni. Maaf.

Berbalik semula mengenai tajuk diatas, saya sebenarnya nak berkongsi kat semua pasangan yang selalu singgah makan di terminal makmur kuantan pahang sementara tunggu bas atau teksi. Perkongsiaannya adalah "Tolong jangan duduk terlalu lama di gerai2 makan yang berada tingkat atas Terminal Makmur Kuantan Pahang. Tolong".

Hahahaha.. Ape kejadahnyalah saya cakap ni??

Hari tu sebelum balik batu pahat kan saya ada post pasal kejadian2 di terminal makmur, kalau nak tahu rujuk kat sini dan sini. 

Selepas saya solat zohor hari tu, saya pergilah singgah makan dulu kat gerai makan yang ada kat terminal tu. Jalan punya jalan, saya pun dengan tiba2 terpacakkan kaki dekat depan gerai makan yang terpilih. Memang dah rezeki gerai tu agaknya. Ye, saya makan seorang diri.

*duduk*

"Nasi ayam goreng satu ye makcik"
"Minum dek?" tanya makcik gerai tu
"Air kosong jelah, terima kasih" jawab saya sopan (Cehhh...sopan tu penting ye kawan2)

Minuman pun sampai diikuti pula dengan nasi ayam goreng saya.

"Makan sekali makcik?" saya mengajak makcik gerai tu. (ajak2 ayam)
"Takpe, makanlah dek. bas pukul berapa?"
"Bas pukul 3ptg" sambil belek2 jam tangan barbie saya.

Nasi ayam goreng pun dengan rela hatinya masuk dalam mulut saya.
*kunyah*
*telan*
*ulang*

Sambil2 makan saya pun dengan ramahnya berbual-bual dengan makcik gerai tu. Bual2 pasal harga barang, pasal family makcik ni, pasal gerai2 di terminal makmur ni, pasal orang2 sekeliling dan bla..bla...bla.. (Opss! dah macam wakil rakyat lah pulak)

Banyak yang saya dapat tahu dari makcik gerai ni. Usia dia agak lanjut, sudah mempunyai 9 orang anak.

Dalam banyak2 cerita yang makcik gerai ni cerita, yang saya paling teringat sampai sekarang makcik tu cakap:

"Nak cari makan sekarang susah, tapi tak sampai hati nak suruh pelanggan beredar dari meja makan lepas diaorang habis makan. Yelah, ada yang lepas makan tu duduk je kat  meja lama2, makcik ni ada 3 meja je, kalau diaorang duduk lama2 macam mana nak dapat pelanggan, jadi nanti pelanggan yang baru sampai pergi gerai lain pula."

"Oh, makcik sewa gerai ni dapat 3 meja ni je ke?" bertanya untuk dpatkan kepastian.

"Ni jelah meja yang makcik dapat, memang semua gerai dapat 3meja je. Lagi-lagi kalau budak2 yang bercinta-cinta ni, dia orang suka sangat duduk2 kat gerai ni lama-lama. Kita ni nak cari rezeki, kalau dia orang duduk lama2 macam manalah nak dapat pelanggan, takkan lah makcik nak halau. Kalau setakat masih belajar lagi ni takpayah la nak bercinta2 ni, kalau anak makcik pun makcik tak bagi."

(dengan pantasnya saya curi2 ambil gambar makcik  gerai ni sementara tunggu baki wang saya dikembalikan 'klik2' ^__^ )

Saya begitu kecewa diatas apa yang berlaku pada makcik gerai ni. Dia nak cari rezeki untuk 9 orang anaknya, tapi rezekinya kadang-kadang tersekat sebab orang dok bertenggek kat gerai dia lama2. Sekarang saya baru tahu jalan hidup orang lain.

*sebak*

Untuk sesiapa yang terbaca post saya ni, sampai-sampaikanlah pada rakan2 awak ye. Mungkin bukan gerai makan di terminal makmur saja perkara ini berlaku, barangkali semua gerai makan macam tu.

Dari Abu Hurairah ra berkata, bahwa Rasulullah SAW bersabda, “Barang siapa yang membebaskan seorang mu’min dari himpitan kehidupan di dunia, maka Allah akan membebaskannya kelak dari himpitan di hari akhir. Dan barang siapa yang memudahkan orang yang sedang dalam kesulitan, maka Allah akan memudahkannya kesulitannya di dunia dan di akhirat. Dan barang siapa yang menutupi aib seorang muslim, maka Allah pun akan menutupi aibnya di dunia dan di akhirat. Dan Allah akan selalu menolong seorang hamba, selagi hamba tersebut selalu menolong saudaranya. 
(HR. Muslim)


“Jika kamu berbuat baik (berarti) kamu berbuat baik bagi dirimu sendiri dan jika kamu berbuat jahat maka kejahatan itu bagi dirimu sendiri...” 
(QS. Al-Isra'/ 17 : 7)


p/s: setiap kesulitan pasti akan ada jalannya.


8 comments:

  1. sokong makcik tu...nak dating tu lain kali carila tempat eksklusif sikit.secret recipe ke,starbaucks ke.hua3...

    ReplyDelete
  2. k.ain: betul2.!! hidup makcik yang saya tak tahu namenye..!! ^___^
    hehehe..

    ReplyDelete
  3. better takyah dating, dapat hindar diri dari berbuat dosa ^^

    ReplyDelete
  4. aku dating umah mak lak skg.. ahah

    ReplyDelete
  5. wahhhhh...best45x!!!!!

    huhu. cian makcik tu. sokong Izwan Aziz cakap. huhu =.=

    ReplyDelete
  6. bintun sazali:
    thanx dear! waaaaahh...nampaknya begitu ramai penyokong izwan..bagus2!

    misz tombam:
    hahha, dating kat umah mak ye...ehem2..dah kenalkan jejaka tu kat mak ko ke?? hehe, impian mak ko dah tercapai nak kenal bakal menantu dia..gud~

    ReplyDelete
  7. hoho, macam lagu scorpions.. what you give, you get back..
    sokong izwan gak.. humm2

    ReplyDelete

ujar saja jika perlu.