Andai mahu mereput, biarlah seperti mereputnya kayu yang memberikan baja kepada tanah. -farhahza'ba-

Pemula Bicara.

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI.

Segala puji bagi ALLAH TUHAN sekalian alam; Maha pemurah lagi Maha penyanyang, Yang menguasai hari pembalasan!
Hanya padaMUlah tempat kami sembah; Dan padaMUlah tempat kami memohon pertolongan
. Tunjukilah kami jalan yang lurus; jalan orang2 yang Kau redai. Serta jalan orang2 yang Kau beri nikmat; Bukan jalan mereka yang Kau murkai dan bukan pula jalan mereka yang sesat.

Amen..

Thursday, July 28

Ramadhan.

Ramadhan akan muncul lepas habisnya genggaman jari kanan ku. Syukur, nikmat yang masih dapat aku rasa dengan rahmat dan izinNya. Bersedia atau tidak, tetap menghadapinya.

Ramadhan yang begitu menakutkan untuk aku. Ketakutan bila aku rasa bagaimana dengan ibadah di bulan mulia itu jika masih sama seperti waktu-waktu biasa yang biasa-biasa saja. Mungkin nanti aku ini ibarat manusia yang tak menghargai hadiah Tuhan. Ketakutan andai ramadhan ini menjadi hadiah terakhir untuk aku yang masih tercungap-cungap. Dan sudah pastinya aku masih belum cukup untuk itu. Ketakutan menghadapi waktu-waktu dimana nafsu masih lagi bernyawa dalam jasadku yang wajib saja aku bermati-matian menghunus kekuatan untuk menawannya dari beraja. Semuanya sangat menakutkan. Tetap aku pilih diri aku semata-mata untuk semua ini.

Masa begitu hebat hingga mampu menjejaki waktu yang kadang-kala kita masih belum bersedia walau jangka jaraknya panjang. Dunia sudah ramai yang menghadapinya dan pergi. Yang menghadapinya dengan lelah, putus asa, yakin, semangat, duka, gembira dan bijak.

Aku berfikir tentang perjalanan hidup aku sehingga yang mungkin aku bakal di singgahkan Tuhan di bulan Ramadhan ini. Merenung kembali setiap malam yang aku paksakan mata untuk pejam berkali-kali, yang bangkitnya aku waktu berjaga aku dihenyak-henyak manusia yang berpusu-pusu. Penatnya aku waktu roh masih berkait pada jasad menjadikan aku manusia yang matang barangkali. Matang untuk aku lebih kenali Tuan kepada roh dan jasad aku sendiri.

Aku hanya mampu berbicara dengan skrin dan papan kekunci untuk perkara yang sulit ini. Apalah kudrat yang tercipta untuk aku menulis pada malam yang aku paksakan mata untuk lena namun tidak mampu lagi. Payahnya mahu memerintah diri sendiri. Dan itu jugalah yang aku risaukan. Sepertinya mahu saja aku mencari tongkat sakti lalu meletakkan tongkat di atas kepala ini dan berkata,
"aku arahkan kau ikut perintahku!"     kemudian...
"ting!" jadilah diriku yang mengikut perintah ku.

Hei, cuma berkhayal sajakah yang aku mampu?.

Aku termenung didepan tingkap bilik memandang malam yang masih lagi bekerja.

Tak boleh jadi kalau terus berfikir dan masih belum bertindak. Perlunya aku mencipta diri bersama waktu yang Tuhan hadiahkan. Usah ditenung diri lama-lama, takkan kemana jasad itu akhirnya ke tanah juga.

*hela nafas*

farhahzaba
3a.m


No comments:

Post a Comment

ujar saja jika perlu.