Andai mahu mereput, biarlah seperti mereputnya kayu yang memberikan baja kepada tanah. -farhahza'ba-

Pemula Bicara.

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI.

Segala puji bagi ALLAH TUHAN sekalian alam; Maha pemurah lagi Maha penyanyang, Yang menguasai hari pembalasan!
Hanya padaMUlah tempat kami sembah; Dan padaMUlah tempat kami memohon pertolongan
. Tunjukilah kami jalan yang lurus; jalan orang2 yang Kau redai. Serta jalan orang2 yang Kau beri nikmat; Bukan jalan mereka yang Kau murkai dan bukan pula jalan mereka yang sesat.

Amen..

Thursday, March 24

Perhatian!! Penting untuk semua student dan suri rumah.

Pernah tak kamu masak guna periuk aluminum?? Tipulah tak pernah, abes tu masak nasi selama ni bukan guna periuk aluminium yang elektrik tu ke?? Jarang lah orang-orang zaman sekarang ni masak nasi tenggek atas dapur gas, tipulah kalau tak nak mengaku.(ayat cam tak puas hati lah pula)

Okey, zaman sekarang ni memang kebanyakkan peralatan memasak semua guna aluminium sebab pengalir haba yang baik dan cepat untuk panas. Orang zaman sekarang pun semua nak cepat manalah nak tunggu periuk dia panas lama-lama ni. Kalau lambat sangat baik beli kat kedai yang dah siap masak tu, tak pun beli makanan yang segera masuk dalam microwave pastu masak 5minit dalam tu dah siap. Cepat dan senang!

Nak senang pun mestilah jangan abaikan kesihatan diri tu semata-mata nak cepat dan kejar masa. Sebab apa saya bebel fasal perkara ni ek?? Sebabnya saya baru kena tegur dengan pensyarah saya tentang kesan penggunaan periuk aluminium ni atas diri kita. Hurmmmm...Dah sedap2 makan steambot tomyam minggu lepas tetiba kena sound pula dengan pensyarah sendiri tersedak tekak ni. Btw, Terima kasih miss lee sebab ingatkan kami! Love u lah! ^_^

(disebabkan cik huhu yang promote gambar ni kat fb dah terkantoi tengok citer Doraemon!..)
(Miss Lee yang tak puas hati tengok saya masak sedap sangat pun menegur dengan jayanya)
(Ceeiitt..perasan lah pulak aku ni)

(Jangan terpedaya dengan kesedapan steambot ini. tapi memang sedap pun!)

Setelah mendapat tahu hal ni, saya pun pergilah link yang Miss lee bagi kat facebook tu, tapi tak puas pula sebab kurang penjelasan. Lepas tu saya pergilah buat research sendiri (bukan buat experiment sendiri pun, pergi cari article dan jurnal kat pakcik google je). Sebelum ni memang kami pernah buat research fasal macam mana nak cegah bau badan selain guna deodorant sebab deodorant mengandungi kandungan aluminium yang boleh menyebabkan penyakit seperti alzheimer. Memang dah tahulah serba sedikit tentang kesan aluminium ni tapi terlupa pula tentang periuk yang selalu saya guna untuk main masak2 kat asrama ni. Haha..memang tak alert betol!

Memang aluminium ni tak beri kesan apa-apa bila kita guna untuk masak benda yang biasa-biasa macam nasi, tapi aluminium dalam periuk itu boleh menurun dalam masakan kita bila kita masak makanan yang berasid seperti tomato dan macam-macam lagilah. Aluminium boleh bertidak balas dengan acid dengan jayanya. walaupun jumlah aluminium pada masakan kita hanyalah 30-50mg sehari dan boleh diabaikan berbanding jumlah aluminium yang kita dapat dari sumber lain tapi ia tetap ada dalam badan kita. Tapi setiap kajian yang dilakukan tak semestinya sama dengan kajian orang yang lain.

Seperti kajian di bawah ni, kita dapat lihat perbezaan jumlah aluminium dalam makanan mengikut jenis periuk yang kita guna. (Sila tekan link kat bawah ni untuk tahu lebih lanjut)

Macam kajian kat bawah ni pula perbezaan nilai aluminium yang terkandung dalam makanan mengikut jenis makanan bila guna bekas aluminium untuk masak. (Pergi tekan link kat bawah gambar ni untuk tahu lebih lanjut)

4ppm aluminium dalam darah manusia boleh menyebabkan darah manusia membeku. Mungkin untuk jangka hayat yang lama dapat memberi kesan kepada kesihatan tubuh kita seperti penyakit alzheimer, parkinson, anemia, osteomalacia dan serangan jantung.

Saya rasa mesti ramai student di luar sana yang masak menggunakan periuk nasi aluminium elektrik untuk masak macam-macam makanan macam saya ni. (Opss, kantoi lah pula). Maklumlah masih bujang lagikan, nak jimat tu kadang-kadang masak sendiri je, tak pun tengah bosan2 main masak2 dengan kawan2. Tapi nak diingatkan lagi sekali, lepas ni kalau nak masak guna periuk nasi elektrik tu masak sup2 boleh la. Elakkan masak makanan yang masam2 macam tomyam ni.

Untuk suri rumah yang kadang-kadang pernah masak guna periuk nasi ni untuk masak2 lauk pauk harap lepas ni elakkan. Masak nasi je sudah lah ye. Kalau ade periuk aluminium atau kuali pun elakkan jugalah ye. Nanti suami dengan anak-anak dan diri sendiri pulak yang kena penyakit. Hurmmm...Okey untuk rujukan tambahan sebagai bacaan ringan tentang aluminium ni lawatlah laman2 web ni ye.

Is Aluminum Cookware Bad for Your Health?
Aluminum and its effects in / on human body how does or harmful
Inhibition of aluminum corrosion using Opuntia extract -science direct-


p/s: renung2kan dah selamat beramal~

7 comments:

  1. wahhh..rajin nyer dier wat research~
    tq sbb senangkan keje i cari info.hehe:)

    p/s: aku tanak nasik guna dapur kat umah, x tipu punyer..

    nurqalbi-malas-nak-sign-in

    ReplyDelete
  2. hahaha...wa caya lah lu beb! masak nasi guna api?? memang hebat! ak memang tak pass kalo masak guna dapur ni selalu je hangit nanti..haha.. tu pun bila time takde current la..:p

    ReplyDelete
  3. ooo. bagus2 entri ni. naseb miss lee tegur. huhu... dh xleh jd periuk nasi serba guna dh la :(

    ReplyDelete
  4. aku wat camni..15 min-letak tudung-10 min-tutup api..kalau byk, 20 min baru letak tudung..pakai stopwatch enset..hehe..sistem kat umah

    nurqalbi-malas-nak-sign-in

    ReplyDelete
  5. Black Winter:
    ceeiitt..masih boleh lagi kalo nak buat masak sup ayam..hehe..nyum~nyum~

    nurqalbi:
    hahah..ni nak wat experiment ke ape siap guna stopwatch lagi.btw, mmg hebatlah cara ko masak nasi.! :p

    ReplyDelete
  6. eh silap.guna alarm lah..haha
    tp kadang2 terhangit gak.ralit layan fb;p

    nurqalbi-malas-nak-sign-in

    ReplyDelete
  7. Salam kunjungan.. nice entry.. singgah la ke blog saya ;)

    ReplyDelete

ujar saja jika perlu.