Andai mahu mereput, biarlah seperti mereputnya kayu yang memberikan baja kepada tanah. -farhahza'ba-

Pemula Bicara.

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI.

Segala puji bagi ALLAH TUHAN sekalian alam; Maha pemurah lagi Maha penyanyang, Yang menguasai hari pembalasan!
Hanya padaMUlah tempat kami sembah; Dan padaMUlah tempat kami memohon pertolongan
. Tunjukilah kami jalan yang lurus; jalan orang2 yang Kau redai. Serta jalan orang2 yang Kau beri nikmat; Bukan jalan mereka yang Kau murkai dan bukan pula jalan mereka yang sesat.

Amen..

Wednesday, November 16

berapa RINGGIT?

sebuah kereta mewah melintasi dihadapan.
kemudian kereta itu 'parking' di depan banggunan tinggi.
seorang lelaki keluar dari kereta mewah itu.

"laa..Mamat rupanya!"

berlari menuju ke arah Mamat.

"wahh...cantik kereta. peh! baru beli ni. berapa RINGGIT kau beli ni Mat?"

"BERAPA RINGGIT kau tanya??!"

"aku tanya je berapa ringgit, janganlah nak marah. Sorry la.."

"BERIBU RIBU harga ni tau tak?!"

*fullstop*


situasi macam ni memang selalu je berlaku, sebabnya nak pertahankan yang dia beli tu mahal.
watdehel?
'of course' lah aku tujukan pada yang beli barang DALAM negara ni sendiri.

aku masih tak faham dengan rakyat Malaysia; terutamanya.
--sebab, apa yang mereka faham dengan makna RINGGIT sebenar ni?
padahal ringgit tu kan nilai matawang negara dia sendiri; MALAYSIA.
dulu-dulu zaman sekolah tadika pun cikgu ada ajar aku rasa--memang pun.
Jadi tak perlulah kau sebagai rakyat Malaysia nak menempelak bila kau beli barang mahal 'then' kau nak kata yang harga ni BERIBU atau BERJUTA.
--sebab nilai akhir harga barang yang kau beli tu ialah RINGGIT Malaysia ok?.
dalam cek pun tulis macam ni; Dua Juta dan Lapan Puluh Sen RINGGIT MALAYSIA.

hey,

Tak ada pun dulu aku belajar RINGGIT tu untuk 'SERINGGIT', 'DUARINGGIT', atau apa saja untuk nilai yang kecil.

*okey, aku nak pergi kelas.*


No comments:

Post a Comment

ujar saja jika perlu.