Andai mahu mereput, biarlah seperti mereputnya kayu yang memberikan baja kepada tanah. -farhahza'ba-

Pemula Bicara.

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI.

Segala puji bagi ALLAH TUHAN sekalian alam; Maha pemurah lagi Maha penyanyang, Yang menguasai hari pembalasan!
Hanya padaMUlah tempat kami sembah; Dan padaMUlah tempat kami memohon pertolongan
. Tunjukilah kami jalan yang lurus; jalan orang2 yang Kau redai. Serta jalan orang2 yang Kau beri nikmat; Bukan jalan mereka yang Kau murkai dan bukan pula jalan mereka yang sesat.

Amen..

Wednesday, September 29

Teringat Masa Muda-Muda dulu~ ^^

  Wah..sejuknya malam ni. Rasa macam nak berenang-renang  tidor atas katil je sekarang ni. Hehe.. Yang peliknya, tiba-tiba teringat pula peristiwa masa zaman muda-muda dulu. Kadang-kadang memang tak pernah jemu ceritakan zaman muda-muda dulu bila berjumpa dengan sahabat-sahabat lama. Manakan tidak, zaman muda-muda memang zaman yang sangat indah dan seronok!.

 Cerita yang memang sangat menarik sewaktu saya darjah 2 kalau tidak silap saya. Kalau bukan darjah 2 mungkin darjah 3 yang penting bukan darjah 4 atau 1. Hahaha.. Tak kisah la mana-mana pun, yang penting saya nak bercerita juga.! ^__^

 Masa  itu kejadian ni berlaku di sekolah rendah saya. Dimana? Jangan ditanya, kerana jawapannya adalah rahsia. Hehe.

 Kelas saya ditingkat satu, zaman itu banggunan sekolah memang dua tinggkat saja pun. Tak la tinggi sangat, tapi banggunan baru empat tinggkat sedang dalam pembinaan di kawasan tapak kelas saya sewaktu darjah 1 dahulu.

 Waktu itu saya bersama dengan sahabat saya yang masih lagi berhubung dengan saya sampai sekarang! ‘Uye’ namanya. Nama manja  zaman muda-muda dulu. Hahaha. Cerita ini bermula sewaktu Kami sedang turun tangga untuk pergi ke tandas kalau tak silap saya. Tiba-tiba…..

“ Farhah, Fazura, masuk kelas saya sekarang.” Ustazah Asma’ memanggil kami dari kelas darjah 1. (lebih kurang macam itu la ayat ustazah Asma’ panggil kami berdua, maklumlah dah tua-tua ni banyak dah lupa)

 Tanpa membuang masa kami pergi masuk kelas murid-murid darjah 1 itu. (murid yang taat la katakan.hahaha). Kami ingatkan Ustazah Asma’ panggil sebab nak suruh kami tolong angkat buku ke apa ke. Tapi disuruhnya kami berdua duduk di belakang kelas darjah 1 itu pula. Terpinga-pinga kami waktu itu, apalah yang Ustazah nak suruh kami buat sebenarnya. Rupa-rupanya…..

“ Ha, kira rambut kamu sekarang.” Ustazah Asma’ menyuruh kami. ( zaman muda-muda dulu saya dan Uye memang tak pakai tudung pergi sekolah kecuali sekolah agama waktu petang saja)

Hahaha..padan muka kami. Amat memalukan dihadapan budak darjah 1 kena kira rambut sendiri..! Sangat-sangat lawak bila diingatkan kembali. Saya sambung cerita lagi ye. Kami pun duduk kira lah rambut sendiri di belakang kelas itu.

“ Fazura, berapa rambut awak semua sekali?” Tanya Ustazah Asma’.

“ Erk, ada seribu ustazah” Jawab Uye. (padahal dia sendiri pun tak tahu berapa banyak rambut dia.haha.)

“Farha, rambut awak ada berapa banyak pula semuanya?” Tanya ustazah pada saya.

“ Ada, seribu juga ustazah Jawab saya. ( memang pakai tiru je ayat kawan, sebenarnya nak kira sampai habis pun tak sempat waktu itu..hahaha)

“ Banyakkan rambut kamu itu, cuba bayangkan semua rambut kamu itu jadi ular kemudian patuk-patuk kepala kamu.” Terang Ustazah kepada kami dihadapan murid-murid darjah 1.

“ Kamu rasa sakit tak agaknya?” Tanya ustazah.

“Sakit ustazah.” Jawab kami jujur. (entahla, rasa-rasanya itulah yang kami jawab..haha.)

“Ha, itulah sebenarnya balasan di akhirat kelak kepada orang yang tidak memakai tudung dan tidak menutup auratnya, setiap helai rambutnya menjadi ular yang sangat berbisa dan mematuk-matuk kepala tuannya.” Ustazah Asma’ menerangkan lebih lajut kepada kami. (lebih kurang macam itulah kata-kata ustazah)

“Mulai esok ustazah nak tengok kamu pakai tudung, jangan buka-buka tudung itu.”

 Maka, tamatlah cerita yang saya hendak kongsikan. Bila diingat-ingatkan kembali, banyak pengajaran yang saya dapat dari peristiwa ini. Ustazah Asma’ sangat padai mendidik saya sehinggakan terkesan sampai sekarang.  Tarbiah memang perlu diberi dari awal dan sentiasa diingatkan kepada anak-anak kecil. Bila sudah besar, susah pula nanti jadinya. Guru memang perlu memainkan peranan yang sangat penting dalam mendidik anak-anak. Dengan adanya guru seperti Ustazah Asma’ ini saya rasa sungguh seronok dan bangga.

 Ingat lagi semasa saya mewakili sekolah dalam sukan sekolah peringkat Daerah Batu Pahat untuk acara larian, ( memang saya sangat aktif bersukan waktu sekolah rendah dahulu.hehe..) Ustazah Asma’ sering mengingatkan kami supaya jangan pernah menanggalkan tudung walaupun dalam bersukan. Tapi waktu itu saya memang agak keliru sebab cikgu sukan saya tak bagi kami pakai tudung. Mana satu yang perlu saya ikut?. Haha, pada usia yang sangat mentah itu manalah saya tahu hendak ikut yang mana satu. Kata cikgu sukan saya kalau pakai tudung nanti mengganggu kami untuk berlari dengan pantas dan boleh menyebabkan kekalahan. Jadi , kami pun tak pakailah tudung. (main ikut je cakap cikgu, padahal tak tahu mana satu yang nak ikut..haha.)

 Tiba-tiba, sewaktu acara sukan peringkat daerah itu ustazah Asma’ datang melawat kami. Kami pun apa lagi, cepat-cepatlah pakai sarung saja tudung  dari beg sekolah kami. Takut kena marah la katakan. Hahaha. Budak-budak memang macam itu.

 Bagi saya, siapa sahaja yang bernama pendidik, didiklah anak-anak pada jalan Islam yang betul. Janganlah memberikan pendidikan yang salah yang boleh mengelirukan anak-anak. Apa yang ada dalam Islam sebarkanlah, jangan hanya kerana dia hanya seorang anak kecil kita memperlekehkan mereka dan mengajar hanya asal boleh sahaja. Ajarlah, bimbinglah, dan tarbiahlah mereka.  

p/s:  Rindu sangat pada semua pendidik-pendidik saya. Semoga mereka semua mendapat tempat disisNYA. Amin.
                          




10 comments:

  1. hahaha.. jangan suruh murid lelaki kira rambut pulak nanti..

    p/s: mari kite didik mereka same-same ye..! (^^)v

    ReplyDelete
  2. cikgu?..hmm..ni la yg dinamakan pendidik..bukan hanya mengajar..:)

    ReplyDelete
  3. Bintun sazali:
    nanti dah jd cikgu, awak didik anak akak leklok ye..hehe. ^^

    ReplyDelete
  4. katakan sehelai rambut bermarkah dosa = 10...

    seorang lelaki melihat sehelai darinya dapat 10
    maka perempuan tersebut pun dapat 10...

    sekiranya terdapat 10 lelaki yang melihat...
    setiap dari mereka beroleh 10,
    hanya perempuan tersebut yg mendapat 100! A+

    untungnya....:')

    ReplyDelete
  5. D'zunnur :
    cehh..tak untung pon kalo dapat dose wei~ ^__^

    ReplyDelete
  6. hanya sekadar perumpamaan...sesungguhnye DIA lah yg Maha Mengukur segalanye....

    ReplyDelete
  7. D'zunnur : urm..perumpamaan yg logik. saya setuju dengan kamu. rugilah pada kita jika lupa pada Yang Maha Mengukur.. ^^

    ReplyDelete
  8. hahahaha... mmg klaka la... tpi ko igt x mse 2 ad acat gak... hahahaha

    ReplyDelete
  9. seriously, aku lupe ade acat sekali time tu.. betol ke ade acat? mane die terselit time tu ek?

    ReplyDelete

ujar saja jika perlu.