Andai mahu mereput, biarlah seperti mereputnya kayu yang memberikan baja kepada tanah. -farhahza'ba-

Pemula Bicara.

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI.

Segala puji bagi ALLAH TUHAN sekalian alam; Maha pemurah lagi Maha penyanyang, Yang menguasai hari pembalasan!
Hanya padaMUlah tempat kami sembah; Dan padaMUlah tempat kami memohon pertolongan
. Tunjukilah kami jalan yang lurus; jalan orang2 yang Kau redai. Serta jalan orang2 yang Kau beri nikmat; Bukan jalan mereka yang Kau murkai dan bukan pula jalan mereka yang sesat.

Amen..

Thursday, September 2

Impian tercapai!! ^___^

Akhirnya aku bakal pulang juga ke batu pahat hari ni..yahoooooo!! Alhamdulillah.. Setiap kesusahan pasti ada kemudahan akhirnya. Salam Lebaran untuk semua umat Islam di dunia ni. Semoga Lebaran kali ni tak membazir dan tak disambut dengan gaya orang-orang jahiliyah. 

Macam mana cara orang2 jahiliyah tu?? 

Oh, cara mereka adalah dengan mengadakan pesta-pesta hiburan atau sebarang program yang bercanggah dengan Syara’ iaitu semata-mata dengan berhibur, bersuka-ria dan bermain-main, duduk sepanjang masa di hadapan televisyen menikmati hiburan dan filem, mengunjungi panggung wayang, tempat-tempat hiburan, maksiat dan sebagainya. 

Tatkala Rasulullah s.a.w. tiba di Madinah, baginda melihat penduduk Madinah menyambut dua perayaan dengan mengadakan pesta dan permainan-permainan. Baginda bertanya mereka; “Perayaan apakah ini?”. Mereka menjawab; “Perayaan yang biasa kami sambut sejak zaman Jahiliyah lagi”. Lalu baginda bersabda kepada mereka;

إن الله عز وجل قد أبدلكم بهما خيرا منهما يوم الفطر ويوم النحر

Sesungguhnya Allah telah menggantikan untuk kamu dua perayaan yang lebih baik dari perayaan yang kamu sambut itu iaitu; Aidil fitri dan Aidil Adha”. (Riwayat Imam Ahmad dari Malik bin Anas r.a.)

So, mari kita mengimarahkan hari raya dengan cara yang dikehendaki oleh Islam iaitu keluar beramai-ramai untuk menunaikan solat sunat hari raya, banyak bertakbir, bertahlil, bertahmid kepada Allah, menziarahi sanak-saudara dan sahabat-handai untuk mengeratkan silaturrahim dan bermaaf-maafan, memperbanyakkan sedekah kepada fakir miskin dan sebagainya. 

Rasulullah s.a.w. telah bersabda;

زينوا العيدين بالتهليل والتكبير والتحميد والتقديس

“Hiaskanlah dua hari rayamu (yakni hari raya fitrah dan hari raya korban) dengan tahlil (yakni mengucapkan Lailahaillah), takbir (yakni mengucapkan Allahuakbar), tahmid (yakni mengucapkan al-Hamdulillah) dan taqdis (yakni mensucikan Allah)”. (Riwayat Abu Na’im dari Anas r.a.)

الله أكبر، الله أكبر، الله أكبر، ولله الحمد

Walaupun Ramadhan bakal meninggalkan kita, namun pengajaran dari Ramadhan janganlah kita lupakan begitu je. Ia hendaklah sentiasa dihayati sepanjang masa hinggalah kita bertemu kembali dengan Ramadhan yang akan datang. 

sabda Rasulullah s.a.w.;

الصيام نصف الصبر

Puasa itu adalah separuh kesabaran”.  (Riwayat Ibnu Majah dari Abu Hurairah r.a.)

Sebagai  muslimin, kita dituntut untuk mengukuhkan diri dengan sifat sabar. Sabar bukan hanya ketika berhadapan dengan musibah dan ujian hidup tapi yang lebih utama ialah sabar dalam usaha meninggikan Syari’at Islam melalui dakwah, amar makruf nahi munkar, jihad dan menegakkan Islam dari segala ancaman dari musuh-musuh kite. 

Akhir kate, selamat hari lebaran maaf zahir dan batin andai kata ade kekhilafan dari diri ini..


 kad raya ni aku cipta khas untuk kamu semua. yeah, Ooooo..balik kampung!! ^___^

1 comment:

  1. -adib-
    wah,sempat lagi yea ko wat kad raye elektronik ni..hehe~

    ReplyDelete

ujar saja jika perlu.