Andai mahu mereput, biarlah seperti mereputnya kayu yang memberikan baja kepada tanah. -farhahza'ba-

Pemula Bicara.

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI.

Segala puji bagi ALLAH TUHAN sekalian alam; Maha pemurah lagi Maha penyanyang, Yang menguasai hari pembalasan!
Hanya padaMUlah tempat kami sembah; Dan padaMUlah tempat kami memohon pertolongan
. Tunjukilah kami jalan yang lurus; jalan orang2 yang Kau redai. Serta jalan orang2 yang Kau beri nikmat; Bukan jalan mereka yang Kau murkai dan bukan pula jalan mereka yang sesat.

Amen..

Sunday, January 15

untukmu.

bertanahkan pulau aku berkiblatkan pantai,
jauh di seberang sana lampu-lampu neon masih berkelip,
bayu malam masih bekerja menggulung ombak,
duduk ku di bangku kayu,
air jiwa mengalir pilu.

andai kau minta bulan diatas langit,
sudah aku genggam awal-awal untuk aku beri,
andai kau mahu mutiara di lautan,
sudah aku selami hingga ke dasarnya,
andai kau berkehendakkan pelangi,
sudah aku warna dilangit jingga.

ini luahan hati adinda.

dalam tubuh kita ini mengalir darah yang sama,
tapi kita kadang-kala tak sama,
kita tak sefahaman,
bila bertekak; tengking jerit,
seorang ke timur seorang ke barat.

maafkan aku yang degil untuk mengalah,
maafkan aku yang tak pernah memahami mu,
maafkan aku yang buruk guraunya,
maafkan aku yang cacat pendapatnya.

kita bukan tidak kenal,
malah lebih dari kenal,
lebih dari tahu siapa kamu, siapa aku?
cuma kadang-kala kita perlukan masa untuk memahami,
dan merasai.

kakanda,
mohon maafkan aku.


farhahzaba
Relau, 
15Jan12
musafir dijalanan.

Tentang hubungan adik-beradik yang sudah tentu kadang-kala ada perselisihan. 
Tuhan tak beri 'dia' pada orang lain tapi Tuhan beri 'dia' pada kita. Itulah hadiah yang sangat teristimewa daripada Tuhan.  

air yang dicincang tak akan putus.

p/s: Terima kasih Allah.


No comments:

Post a Comment

ujar saja jika perlu.