Andai mahu mereput, biarlah seperti mereputnya kayu yang memberikan baja kepada tanah. -farhahza'ba-

Pemula Bicara.

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI.

Segala puji bagi ALLAH TUHAN sekalian alam; Maha pemurah lagi Maha penyanyang, Yang menguasai hari pembalasan!
Hanya padaMUlah tempat kami sembah; Dan padaMUlah tempat kami memohon pertolongan
. Tunjukilah kami jalan yang lurus; jalan orang2 yang Kau redai. Serta jalan orang2 yang Kau beri nikmat; Bukan jalan mereka yang Kau murkai dan bukan pula jalan mereka yang sesat.

Amen..

Wednesday, October 6

Saya yang gedikss~



    Haish.. tiba-tiba rasa rindu pada umi dan abah. Biasa la tu.. Malam ni teringat pula detik-detik bersama mereka di rumah masa cuti raya semalam. Masa hari raya itu jari kelingking kiri saya luka berdarah sebab terkena gelas kaca yang pecah semasa sedang mencuci pinggan mangkuk di dapur. Entah macam mana boleh pecah atas tangan sendiri, mungkin memang dah takdir untuk cedera malam itu. Sangat ‘touching’ pada malam itu. Apa yang membuatkan saya rasa terharu malam itu?

   Malam itu saya jerit minta tolong sebab darah menitis-nitis dengan derasnya. Luka pun agak besar sebab daging di hujung jari tu tersiat dengan dalamnya (hiperbola pulak..haha). Masa malam itu umi sudah tertidur, tapi abah masih di ruang tamu. Masa saya menjerit, abah cepat-cepat berlari ke dapur dan terus ambilkan kain untuk balut luka saya apabila beliau melihat darah yang dah melimpah-limpah atas sinki dapur. Kemudian abahpun sapukan minyak gamat pada luka saya itu. Terasa dilayan macam budak-budak pula. Tapi rasa terharu sebab abah sendiri yang sapukan minyak gamat pada jari saya. Sayang abah sangat-sangat!


   Lepas darah makin beransur berhenti, umi tersadar dari tidur. Umi terkejut lihat darah pada kain tuala yang abah buat balut jari saya. Rupa-rupanya umi tak dengar langsung jeritan saya. Penat je jerit kuat-kuat mintak tolong malam itu. Sebenarnya saya jerit sebab nak bagi umi lihat dan rawat saya (nak manja manja dengan umi kononnya sebelum pulang kampus..Hahaha..). Macam-macam la saya ni. Gedikss kan??..Hohoho.. suka hati sayalah nak gedik dengan umi dan abah saya. 


Maksudnya:
Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya), dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; (dengan yang demikian) bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibubapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan).


p/s: Kalaupun abah tak tolong saya malam itu, saya tetap sayang beliau sampai bila-bila! sayang umi juga tau! ^___^

3 comments:

  1. Inila anak manja umi and abah...hehe..:p

    emm..tibe2 kite pon touching gak...

    ReplyDelete
  2. Bintun Sazali:
    haha..ni bukan anak manja la, tapi anak yang gediks..

    jangan touching2 kat sini k, nanti basah pulak blog akak ni..huhu~ (^__^)v

    ReplyDelete
  3. takpe..lau basah kite yg lap..tak mau susahkan org..hehe..:D

    ala..tak salah gedik ngan umi n abah..kan ke itu jln yg halal..:)

    ReplyDelete

ujar saja jika perlu.